Beleef het avontuur
   bij de bso’s van Bink
Buitenschoolse
opvang

“Kinderen zijn onvoorspelbaar, eerlijk en hebben humor. Dat maakt mijn werk zo leuk!”

Jordi Arp
sportleider IKC Villa Vrolik

‘De vaste medewerkers
geven ons kind een fijn ‘thuis’-gevoel. Je laat je kind met een gerust hart bij ze achter. Ze vertellen soms zo liefdevol over je kind, zo leuk om te zien dat anderen je
enthousiasme delen!’

ouder bso Villa

Dat je ook voor een
gave schoolvakanties goed zit bij Bink,
laat dit cijfer zien:

8,4!

Bovendien vinden ouders de aanwezigheid van vertrouwde en bekende gezichten heel prettig en gaven ons daarvoor een

Klanttevredenheidscijfers

In 2017 waardeerden ouders onze buitenschoolse opvang, net als in 2016, gemiddeld met een 8,2. Wij zijn blij met dit mooie resultaat!

Nieuw, verhuisd, uitgebreid

Bink zit niet stil en opende in 2017 een aantal nieuwe bso’s, verhuisde een vestiging en opende nieuwe groepen op bestaande vestigingen:

Dit maakt
Bink bijzonder

Een Bink-medewerker kijkt graag verder dan zijn of haar vestiging. Samenwerking met lokale partners is een belangrijk speerpunt op onze bso’s. In 2017, waarin de vraag naar opvang steeg, keken we naar creatieve oplossingen om onze bso’s uit te breiden. Dat is denken in mogelijkheden!

Blik naar buiten
Naschoolse ontwikkeling

Bink biedt kinderen graag kansen hun talenten te ontwikkelen. Dus zorgen we voor uitdagende activiteiten en workshops op de bso en zorgen we voor vervoer en begeleiding naar sport en andere clubs buiten Bink.

“We hebben interesse in elkaar en zoeken altijd verbinding.”

Angelique Bruggeman
vestigingsmanager bso
Kolhornse Hei, psz Wipwap

Welke ideeën
worden gerealiseerd:

• De chill-room voor 7-plussers in een blokhut in de tuin
  • Laboratorium met proefjes
  • Pottenbakken en naailes
  • Theater tegen pestproblemen
Wat vinden kinderen
van de bso?

De mening van de kinderen vinden we belangrijk. We luisteren graag naar hun ideeën en geven ze de ruimte plannen te maken. Of dat nu is via groepsgesprekken met 8-plussers of door middel van een Kinderraad: kinderen praten mee over activiteiten, inrichting, de sfeer op de groep en nog veel meer.

Bso Kasteel in Soest heeft in 2017 de Kinderraad opgericht. In het voorjaar van 2017 hield het bso-team van Kasteel een inspiratiesessie onder leiding van Bink-pedagoge Charlotte van Lent over kinderparticipatie bij de bso. “We willen kinderen laten meepraten over het activiteitenaanbod, zodat zij er blij van worden en graag naar de bso komen,” vertelt Elzelien Torenstra, vestigingsmanager bso Kasteel. “Er waren gelijk twaalf enthousiaste kinderen die in de Kinderraad wilden meepraten. Elke zes weken zitten we bij elkaar en luister ik naar hun wensen. Enkele kaders, zoals beschikbaar budget en tijdsinvestering hebben ze wel nodig. Kinderen voelen dat ze serieus genomen worden door aan tafel te zitten met de manager en plannen te maken.  gaan creatief om met ons budget en bekijken de beschikbare talenten van onze medewerkers, Soest-breed, zodat we elkaar als Bink-vestigingen kunnen helpen met een leuk gevarieerd bso-aanbod. Zo gaven de kinderen aan graag grotere moeilijkere knutselactiviteiten te doen. We hebben naailessen kunnen opzetten met een medewerker die goed kan naaien, een pottenbakkersschijf aangeschaft en enkele medewerkers geschoold!”

Kinderraad bso Kasteel
  • KC Villa Vrolik: voor alle kinderen van het Integraal Kind Centrum Villa Vrolik en de Lorentzschool.
  • Bso Heidepark: natuur-bso bij de scouting, bestemd voor kinderen uit de groepen 5 t/m 8 van de Lorentzschool.
  • Bso Violen: voor de 4- tot 7-jarige kinderen van de Violenschool.
  • Bso ZieZo: onze tweede bso voor kinderen van het speciaal onderwijs in de Annie M.G. Schmidtschool.
  • Bso Bijenkolonie: in de Hilversumse Meent. Voor de kinderen van 4 tot 7 jaar van de Gooise Daltonschool en de Sterrenwachter. Zodra de kinderen 7 jaar zijn, gaan ze naar bso Spiegelweide in ’t Spiegel in Bussum. Dit nieuwe aanbod is tot stand gekomen door een samenwerking van Bink  en de SKBNM
    uit Bussum.
  • Bso Sportvilla: een sport-bso voor de kinderen vanaf 7 jaar, gevestigd bij korfbalvereniging de Eemvogels.

Deskundigheid
van de pedagogisch medewerkers

Het aanbod van
(passende) activiteiten
voor je kind

Mate waarin
je kind zich prettig
voelt op de opvang

8,3

8,2

8,4

Resultaten klanttevredenheidsonderzoek bsos 2017

“We wilden echt graag
een plek voor onszelf,
de 7-plussers. Een chill-room om te kletsen, lezen, huiswerk te maken, zonder dat de kleintjes er tussendoor rennen.”

Meisje, 9 jaar, lid Kinderraad

Beleef het avontuur
bij de bso’s van Bink

Jordi Arp
sportleider IKC Villa Vrolik

“Kinderen zijn onvoorspelbaar, eerlijk en hebben humor.
Dat maakt mijn werk zo leuk!”

Buitenschoolse
opvang
Klanttevredenheidscijfers

‘De vaste medewerkers
om te zien dat anderen je
enthousiasme delen!’

ouder bso Villa

Dat je ook voor een
gave schoolvakanties goed zit bij Bink,
laat dit cijfer zien:

Nieuw, verhuisd, uitgebreid

• Bso Violen: voor de 4- tot 7-jarige kinderen van de Violenschool.
  • Bso Bijenkolonie: in de Hilversumse Meent. Voor de kinderen van 4 tot 7 jaar van de Gooise Daltonschool en de Sterrenwachter. Zodra de kinderen 7 jaar zijn, gaan ze naar bso Spiegelweide in ’t Spiegel in Bussum. Dit nieuwe aanbod is tot stand gekomen door een samenwerking van Bink en de SKBNM
    uit Bussum.
  • Bso Gigagroen en bso Elckerlyc openden een nieuwe groep.
  • Bso Einstein: voor de kinderen van groep 1 tot en met 5 van de Lorentzschool.
  • Bso Klein Vliegdorp is grondig verbouwd. Met als resultaat een prachtige theaterruimte, frisse groepsruimtes en een splinternieuwe keuken.
IKC Villa Vrolik
feestelijk geopend

Op 22 september 2017 werd het Integraal Kind Centrum Villa Vrolik feestelijk geopend door wethouder Erik van der Want (wethouder Onderwijs), wethouder Nicolien van Vroonhoven (wethouder Wonen en Duurzaamheid) en de bestuurders van Stip en Bink. Het eerste Integraal Kind Centrum in Hilversum. Onderwijs en opvang, leren en ontwikkelen, lopen hier naadloos in elkaar over.

“Een goed voorbeeld hiervan is dat we een leerling die nog niet helemaal toe was aan school, een verlengde plek op de peuterspeelzaal konden bieden om zo de overgang naar school geleidelijk te maken. Zo konden we dus echt op maat een kind helpen en dat is heel fijn.”

Eline Teterissa, vestigingsmanager
peuterspeelzaal en bso Villa Vrolik

Naschoolse ontwikkeling

Sporten bij Bink
of bij je club

We geven kinderen bij de bso de ruimte geven om te bewegen en kennis te maken met verschillende sporten. Om sport, spel en bewegen op maat te begeleiden, heeft elke bso-vestiging gediplomeerde sportleiders. Sportleiders verzorgden in 2017 weer het dagelijkse activiteitenprogramma, organiseerden clinics, sportdagen en Koningsspelen en hielpen bij lokale toernooien of schoolsporttoernooien.

We bieden kinderen ook graag de mogelijkheid om bij een externe club te sporten onder bso-tijd. Onze Bink-bussen en Bink-chauffeurs staan dagelijks klaar om de kinderen na schooltijd naar sportclubs of het zwembad te vervoeren. In 2017 bracht Bink wekelijks 75 kinderen naar zwemles en 200 kinderen naar hockey- en voetbaltraining.

Mobiele timmerschuur

Leen Seghers
vestigingsmanager Rembrandtplein is enthousiast

“Lekker met spijkers en hamers aan de slag. Voor kinderen van alle leeftijden is deze activiteit fantastisch.”

Het succes van de timmerschuur van bso Mirakel is vertaald naar een mobiele variant. De timmerbakfiets van pedagogisch medewerker Kay, vol timmer- en klusmaterialen, wordt Bink-breed ingezet bij bso-vestigingen. Nieuw in 2017 was de inzet van de bakfiets in de zomervakantie en daar is goed gebruik van gemaakt. Voordat Kay bij een vestiging komt, stemt hij samen met kinderen en medewerkers af wat ze gaan maken. Moestuinbakjes, knikkerbanen, robots, auto’s of vliegtuigjes, alles kan!

Toi, toi, toi

Een heuse musical instuderen met je bso-vrienden. Een superleuke ervaring voor de kinderen en de medewerkers! In 2017 werd door bso Bavink, bso Elkerlyc, bso Violen en bso Talud samen de musical ‘Feest van Smaak’ ingestudeerd. Voor het tweede jaar op rij bundelden deze vestigingen hun talenten en energie om samen een prachtig spektakel neer te zetten voor ouders, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s in MuziekCentrum van de Omroep. Samen betekent ongeveer 200 kinderen en 30 pedagogisch medewerkers! Remco van Dalen, adjunct vestigingsmanager Talud vertelt:

De musical is op film gezet en ouders konden de dvd kopen voor thuis. De opbrengst was, passend bij de sfeer van de musical, voor de Voedselbank.

“Het is heel gaaf om hier samen naartoe te werken. Per leeftijdsgroep studeerden kinderen liedjes en dansjes in en werkten ze aan decorstukken en kleding. Pas op de dag van de uitvoering kwam alles samen. Je voelde gewoon de trots van medewerkers naar de kinderen en naar elkaar toe!”

You’ve got the
music in you!

“Kinderen kunnen zo heerlijk genieten en zichzelf verliezen in de muziek. Mooie uitlaatklep en gevoelsontdekkingen.”

“Wij zouden onze kinderen heel graag een instrument leren spelen. Het heen en weer rijden naar muziekles past echter niet in het drukke week-schema van sport, school, bso. Leuk dat dit mogelijk wordt gemaakt via jullie!”

We vinden muziek belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom hebben we op alle bso’s in 2017 aandacht gehad voor muziek in de vorm van lessen, workshops of activiteiten, zoals familieconcerten.

Ouders waarderen onze aandacht voor muziek:

Dit maakt
Bink bijzonder
Blik naar buiten

Angelique Bruggeman
vestigingsmanager bso
Kolhornse Hei, psz Wipwap

“We hebben interesse in elkaar en zoeken altijd verbinding.”

Diversiteit = kwaliteit

Bij Bink werken we dagelijks met hart en ziel om kinderen een veilige en vertrouwde plek te bieden. Onze medewerkers zijn mannen en vrouwen van alle leeftijden met allemaal hun eigen talenten. Het is in het belang van de ontwikkeling van kinderen dat zij met verschillende rolmodellen te maken krijgen. Wij zijn er daarom blij mee dat er bij ons, in vergelijking met andere kinderopvangorganisaties, een relatief groot aantal mannen op de bso werkt. Zo kunnen we diversiteit bieden in de begeleiding van de bso-kinderen.

Sport-bso Sportvilla

“Deze nieuwe bso-vestiging is een uitdagende plek voor de oudere kinderen. Daar zijn de kinderen en trouwens ook de ouders heel blij mee. Naast veel sportmogelijkheden, hebben we lekker veel speelmaterialen voor buiten, zoals ballen, doeltjes, steppen, mountainbikes en skate- en waveboards.”

Dorine Merkus, vestigingsmanager bso Sportvilla.

Bso Villa zocht uitbreiding voor de oudste groepen. En zo ontstond bso Sportvilla bij korfbalvereniging De Eemvogels in Soest.

Natuur-bso Heidepark

Bso Einstein zocht naar (een) nieuwe locatie(s). Voor de oudste kinderen vanaf acht jaar vonden we bij Scouting Heidepark een geweldige plek voor een natuur-bso: bso Heidepark. Het gebouw en de omgeving dagen uit tot avontuur.

“Het is een open terrein, waar kinderen rondom spelen, broodjes bakken in de kampvuurkuil en lekker in de natuur kunnen spelen. Ze vinden die vrijheid heel fijn. Voor regenachtige dagen hebben we laarzen en regenpakken klaarliggen. Bij bso Heidepark zijn er altijd kinderen buiten!”

aldus Eline Teterissa, vestigingsmanager bso Heidepark

Kinderraad bso Kasteel

Wat vinden kinderen
van de bso?